Thursday 6 September 2012

[USM] Pilihanraya Kampus USM 25 September?


Pilihanraya Kampus Universiti Sains Malaysia sidang 2012/2013.

Pilihanraya kampus(PRK) adalah sesuatu yang dinanti-natikan oleh para mahasiswa. Malah, ada yang melabelkan PRK ini sebagai satu peralihan kuasa. Daripada yang lama kepada yang baru, daripada yang kurang baik kepada lebih baik.

Di USM, Majlis Perwakilan Pelajar sedia ada telah  terlalu lama memegang jawatan mereka, iaitu sekitar satu tahun enam bulan. PRK untuk sidang lepas terpaksa ditangguhkan atas pelbagai alasan. Baru-baru ini tersebar berita bahawa PRKUSM akan diadakan pada 25 September 2012 dan borang akan dikeluarkan pada 13 September.

Walaubagaimanapun, tarikh tersebut masih belum dapat disahkan berikutan para pelajar senior masih lagi belum memulakan sidang. Turut timbul juga pendapat bahawa tarikh tersebut mungkin akan ditunda kerana terlalu awal.

Seandainya PRK diadakan pada tarikh tersebut, ia akan memberi kelebihan yang besar kepada para calon yang menjadi PPSL kerana mereka lebih terdedah kepada pergaulan dengan para pelajar baru, dan tidak dapat dinafikan ini akan memberi satu limpahan undi kepada mereka. Hal ini kerana majoriti pelajar memilih mengundi berdasarkan 'kenal atau tidak kenal', rata-rata pelajar tidak mengetahui sikap calon-calon MPP, melainkan yang bertanding adalah sahabat mereka.

Jadi, bersediakah kita menempuh 25 September ini?

"Lebih telus, lebih wibawa".


No comments:

Post a Comment