Wednesday 12 September 2012

Pelajar UKM Guris hati warga Sarawak.



Seorang Pelajar UKM daripada Jurusan Kewangan dan Perbankan, Mohd Yusri Bin Hidrus telah memberikan hujah yang negatif berkenaan Negeri Sarawak ketika program Bicara Kampus di TV1 ahad lalu. Tajuk yang dikupas dalam Bicara Kampus tersebut adalah berkenaan Integriti Nasional.

Mohd Yusri yang juga salah seorang pendebat UKM, malah pernah dinobatkan sebagai pendebat terbaik Debat Perdana Integriti, pada mulanya mengulas mengapa beliau tidak bersetuju sekiranya Sarawak diberi royalti daripada sumber-sumber seperti minyak, gas asli dan kayu balak.

Berikut adalah antara hujah yang dikemukakan oleh pelajar UKM tersebut.

1. Mohd Yusri berpendapat bahawa royalti minyak sebanyak 5% perlu dikaji semula dan dilebihkan kepada pembangunan di Semenajung Malaysia kerana pusat pentadbiran kerajaan Malaysia banyak terletak di Semenanjung.

2. Beliau juga berpandangan bahawa jumlah royalti minyak sebanyak 5% kepada negeri Sarawak itu lebih baik daripada tidak diberikan langsung oleh Kerajaan Persekutuan.

3. Beliau juga menganggap Sarawak adalah sebuah negeri yang cukup maju dengan hujah bahawa wujud restoran makanan segera McDonald di ibu negeri Sarawak, Kuching.

4. Beliau mengatakan bahawa tidak wajar untuk menyalahkan warga semenanjung yang bekerja di Sarawak kerana kebanyakan warga Sarawak lebih gemar menjadi petani dan nelayan.

Penghujahan beliau sekaligus mencalarkan nama Universiti Kebangsaan Malaysia yang berdiri sebagai antara universiti terbaik di Malaysia. Pada masa hadapan, pihak RTM TV1 perlulah melakukan penilaian yang sebaiknya dalam usaha memilih panel bagi rancangan-rancangan mereka supaya perkara sebegini tidak berulang lagi.

"Lebih telus, lebih wibawa".

No comments:

Post a Comment